Academicgenius

Jag skriver mest om film. Jag gillar film. Serier också, det är ballt. Jag är rolig ibland. Har inga husdjur. Läs om ni vill.

KONG SKULL ISLAND

Publicerad 2017-03-16 12:04:00 i Allmänt,

Nej, den här filmen har ingenting att göra med King Kong från 2005. Släpp det. Det här är en ny version. Sluta fråga.

I Kong Skull Island introduceras vi till Kong redan i första scenen, och det är helt magnifikt. Kong är i den här filmen ungefär två och en halv skyskrapa hög, och man känner direkt vilken majestätisk best vi har framför oss. Jag fick dessutom äran att se filmen i IMAX, så håret ställde sig i givakt ett antal gånger.

Men eftersom man inte kan ha en hel film om Kong, tyvärr, så introduceras vi till ett gäng människor som vi får följa på deras resa till ön. Gruppen består av en fotograf (Brie Larson), en jägare av något slag (Tom hiddleston), en forskare, en forskare till, en tredje forskare, bla bla bla.. Den här filmen har ungefär 20 karaktärer som det är meningen att man ska bry sig om. När jag tänker tillbaka på filmen så brydde jag mig om ungefär två st, och de kommer jag inte ens ihåg namnen på.

Grejen med Kong Skull Island är att den bockar i alla rutor som en typisk monsterfilm måste fylla i. Den har riktigt häftiga monster (min favorit är en bläckfisk som väljer att ge sig på Kong. Bad move.), den har väldigt bra actionscener och det känns verkligen som att man är på Skull Island och att Kong är det största och farligaste hotet i världen. Utöver det så är filmen verkligen filmad på ett extremt vackert och annorlunda sätt. Mycket influenser från 70-talets krigsfilmer och flera moderna sätt att filma på, vilket gör att filmen känns nytänkande och fräsch.

Det filmen faller en aning på är det jag nämnde, karaktärerna. Jag hade gärna önskat att man satsat på färre karaktärer, men med mer djup. Här känns det nästan som att se på en yngre version av expendables, där varje karaktär får max en minuts backstory. Jag såg nyligen LOGAN på bio, och som ett exempel så hade Logan så många fler intressanta karaktärsdrag och mer utvecklad historik än hela den här casten tillsammans.

Men allt som allt så är Kong Skull Island en klockren popcornrulle, med riktigt häftiga actionscener och grymma monster. Om du inte har något bättre för dig i helgen, rekommenderar jag dig verkligen att se den. Föredrar du välskrivet manus och intressanta dialoger, så se LOGAN istället.

PS. Stanna till slutet av eftertexterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Robin

Har inte kommit på något bra att skriva här. Jo en vits kanske? Bra idé. Hur mycket tjänar man på kryddfabriken? 100 kr i Timjan. När du har skrattat färdigt, kan du återgå till att läsa i bloggen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela